Zombie przebiły dotychczasowe straszaki. Zastanówmy się, dlaczego.

„Nie ma w nich nic romantycznego, nie symbolizują też przełamywania seksualnego tabu ani pójścia za głosem instynktu. Zombie są bezwzględniejsze, nie mają ludzkich słabości, a zarazem doświadczyły prawd naprawdę ostatecznych.”

Adam Węgłowski „Żywe trupy. Prawdziwa historia zombie”

Od czasu „Nocy żywych trupów” George`a Romero (1969), filmu zainspirowanego lekturą książki Richarda Mathesona „Jestem legendą” (1954), zombie na dobre zadomowiły się w horrorach, serwujących nam sceny pełne brutalności, makabry i obrzydliwości. Zdaniem Anity Has – Tokarz, autorki błyskotliwego studium „Horror w literaturze współczesnej i w filmie”, takie przedstawienia brzydoty oraz transformacji ludzkiego ciała w kierunku ostatecznej degeneracji i śmierci wpisują się we współczesną wrażliwość estetyczną, gdyż pociąg do wszystkiego, co gwałtowne, wstrząsające i brutalne nigdy nie był tak silny jak obecnie. Odbiorca chce być oszołomiony, przerażony, zdegustowany. Fascynuje go cudaczność i groteskowość. Horrorowa estetyka szoku odpowiada na tę potrzebę, w sposób wręcz demonstracyjny eksponując obrazy, wywołujące obrzydzenie i wstręt:

„Horror admiruje ponad wszystko ikonografię śmierci, choroby, dematerializacji, biologicznego rozkładu, zarazy, itp., analizując te procesy w niemal fizjologicznych i fizykochemicznych detalach.”

Wizerunki gnicia i rozpadu ludzkich ciał multiplikują zwłaszcza filmy grozy o odrażających żywych trupach, a także literackie horrory z zombie w roli głównej. Niniejszy cykl czytelniczy nie jest przeznaczony dla ludzi o słabych nerwach.

1. Robert Kirkman, Tony Moore „Żywe trupy. Tom 1. Dni utracone”

2. Adam Węgłowski „Żywe trupy. Prawdziwa historia zombie”

3. J. L. Bourne „Armagedon dzień po dniu”

4. George R.R Martin „Gra o tron”

Lodowe zombie w natarciu.

5. Graham Masterton „Rook”

6. Mo O`Hara „Moja złota rybka zombie”

7. Adam Murphy „Trupie Gadki. Historia nie tylko dla sztywniaków”

8. Robert Kirkman, Jay Bonansinga „The Walking Dead. Narodziny Gubernatora”

9. Robert Kirkman, Jay Bonansinga „The Walking Dead. Droga do Woodbury”

10. Anna Kapes „Martwe ciało Mavericka”

11. Paweł Majka „Berserk”

12. Jonathan Maberry „Pacjent zero”

13. Robert Kirkman, Charlie Adlard, Cliff Rathburn  „Żywe Trupy 2. Wiele mil za nami”

14. Tim Seeley, Mike Norton „Odrodzenie. Tom pierwszy: Jesteś wśród przyjaciół”

15. Tim Seeley, Mike Norton „Odrodzenie. Tom drugi: Życie ma sens”

16. Paweł Paliński „Polaroidy z zagłady”

17. Terry Pratchett „Kosiarz”

18. Stephen King „Komórka”

19. Mike Carey „Pandora”

20. Aaron Mahnke „The World of Lore. Potworne istoty”

21. Stephen King „Smętarz dla zwierzaków”

22. Carrie Ryan „Las Zębów i Rąk”

23. Max Brooks „World War Z. Światowa wojna zombie w relacjach uczestników”

24. Isaac Marion „Wiecznie Żywy”

25. Lech M. Nijakowski „Świat po apokalipsie”

26. Paweł Majka „Berserk. Spowiednik”

27. Max Brallier „Ostatnie dzieciaki na Ziemi”

28. J.L. Bourne „Armagedon dzień po dniu. Więcej niż wygnanie”

29. J.L. Bourne „Armagedon dzień po dniu. Rozbita Klepsydra”

30. Guy N. Smith „Dom Mordu”

31. Joe Hill, Dave Stewart, Leomacs „Kosz pełen głów”

32. Bartłomiej Grzegorz Sala „W upiornym laboratorium. Homunkulus, golem, potwór Frankensteina, Mr Hyde i inni”

33. Łukasz Rzadkowski „Leksykon żywej śmierci. Tom 1. 1932 – 2000”